Poprvé v mateřské škole
Čas potřebný k adaptaci závisí na věku, neuropsychickém vývoji a na celkovém přístupu dospělých – rodičů i učitelek. Žádný strach z loučení a žádný strach z toho, že to hned od prvního dne nebude bez problémů!
Vaše dítě poroste, bude jistější, sebevědomější, bude dítětem z mateřské školy, které svůj každodenní pobyt dobře zvládne a vytěží z něj co nejvíce.
PRAVIDLA ÚSPĚŠNÉ ADAPTACE DÍTĚTE - PRO RODIČE
1. MLUVTE S DÍTĚTEM O TOM, CO SE VE ŠKOLCE DĚLÁ A JAKÉ TO TAM JE.
2. ZVYKEJTE DÍTĚ NA ODLOUČENÍ.
3. VEĎTE DÍTĚ K SAMOSTATNOSTI.
4. DEJTE DÍTĚTI NAJEVO, ŽE ROZUMÍTE JEHO OBAVÁM Z NÁSTUPU DO ŠKOLKY.
5. POKUD BUDE PLAKAT, BUĎTE PŘÍVĚTIVÍ, ALE ROZHODNÍ.
6. DEJTE DÍTĚTI S SEBOU NĚCO DŮVĚRNÉHO.
7. PLŇTE SVÉ SLIBY!!
8. UDĚLEJTE SI JASNO V TOM, JAK PROŽÍVÁTE NASTÁVAJÍCÍ SITUACI VY SAMI.
9. ZA POBYT VE ŠKOLCE NESLIBUJTE DÍTĚTI ODMĚNY PŘEDEM.
10. PROMLUVTE SI S UČITELKAMI.
11. VYUŽIJTE MOŽNOSTI ADAPTACE O POSLEDNÍ TÝDEN PRÁZNIN, NAVŠTIVTE MŠ VE 12. DNECH OTEVŘENÝCH DVEŘÍ.
1. Mluvte s dítětem o tom, co ve školce dělá a jaké to tam je. Můžete si k tomu vzít obrázkovou knížku nebo si popovídejte s dítětem, které do školky už chodí (mělo by tam ale chodit rádo, aby se vaše dítě nevystrašilo barvitým líčením zlých zážitků). Vyhněte se negativním popisům, např.: „Tam tě naučí poslouchat.“, „ Tam se s tebou nikdo dohadovat nebude.“ apod.
2. Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu např. do kina láskyplně a s jistotou řekněte, že odcházíte, ale ujistěte dítě, že se vrátíte. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout. Chybou je, vyplížit se tajně z domu. Dítě se cítí zrazené a strach z odloučení se jen prohlubuje.
3. Veďte dítě k samostatnosti, zvláště k hygieně, oblékání a jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že bude jediné, které si neumí obléknout kalhoty nebo dojít na záchod.
4. Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky, ale ujistěte ho, že mu věříte a že to určitě zvládne. Zvýšíte tak sebedůvěru dítěte. Pokud má dítě chodit do školky rádo, musí k ní mít kladný vztah. Z tohoto důvodu nikdy školkou dítěti nevyhrožujte (dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest) – vyhněte se výhrůžkám typu: „Když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne“.
5. Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Ovšem neodcházejte ani narychlo nebo tajně, ani ve vzteku po hádce s dítětem.
6. Dejte dítěti s sebou něco důvěrného (hračku - plyšáka…) Nedávejte bojové hračky.
7. Plňte své sliby – když řeknete, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít.
8. Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy. Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu u rodičů. Platí tu, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčení o tom, že dítě do školky dát chcete, tak byste měli přehodnotit nástup dítěte do školky. Případně se dohodněte, že dítě do školky bude vodit ten, který s tím má menší problém.
9. Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů a zvyká si na nové prostředí. Přidá se strach z toho, že se lže a odměnu pak nedostane. Samozřejmě – pokud den ve školce proběhne v pohodě – chvalte dítě a jděte to oslavit třeba do cukrárny nebo kupte nějakou drobnost. Materiální odměny by se ale neměly stát pravidlem, dítě by pak hračku vyžadovalo každý den.
10. Promluvte si s učitelkou o možnostech postupné adaptace dítěte. Dítě může jít do školky jen na dvě hodiny apod. délka pobytu (adaptace) se citlivě prodlužuje ve spolupráci s rodičem. Délka docházky se vždy přizpůsobuje individuálním potřebám daného dítěte. Využijte návštěvy MŠ před nástupem, např. pobyt na zahradě MŠ, po domluvě s VOP.
11. Poslední týden v srpnu – přípravný týden, využijte návštěvu zahrady MŠ s dítětem, dítě se seznámí s paní učitelkou, pohraje si s vámi a bude pozorovat prostředí zahrady, děti. Domluvte si vždy s paní učitelkou, či zástupkyní ředitele.
NÁSTUP DÍTĚTE DO MŠ A ADAPTACE
Při nástupu do MŠ by dítě mělo umět:
1. Reagovat na pokyn učitelky a navázat oční kontakt2. Umět se najíst lžící a napít z hrnku
3. Samostatně používat záchod
4. Umýt si ruce, utřít se do ručníku
5. Obléknout se
6. Vysmrkat se do kapesníku
- První týden jsou zpravidla ráno ve třídě obě třídní učitelky, proto je možno přebrat dítě od rodičů a zároveň si s nimi promluvit v šatně. Dítě si tak také současně zvyká na obě paní učitelky.
- První den přijďte do školky mezi půl osmou a osmou hodinou.
- V šatně své děti na jejich místě – označeném značkou – převlékněte a přezujte.
- V šatně se s dítětem rozlučte a ujistěte ho, že pro něj brzy přijdete.
- Předejte dítě učitelce a počkejte za dveřmi na jeho reakci.
- Při vyzvedávání se domluvíme, jak to bude vypadat další den.
- Postupně děti zůstávají na svačinu, oběd, na spaní. První dny je vhodné zpravidla ponechat dítě půl hodiny a interval citlivě prodlužovat, dle společné konsultace.
- Vyhraďte si na zvykání dostatek času, zapojte celou rodinu.
Některým rodičům se zdá, že když dítě nepláče první den, může pak ve školce zůstat neomezenou dobu. Nedělejte předčasné závěry! Víme, co děláme. Je to ku prospěchu vašich dětí. Adaptační doba pomáhá odstraňovat strach z nového prostředí a lidí. Čím déle a pozvolněji si děti zvykají, tím lepší je to pro jejich psychiku.
Obvyklá doba adaptace je 6–8 týdnů.
Uspořádejte si průběh dne tak, abyste nebyli v časové tísni.
Počítejte s tím, že po delší pauze (po nemoci, po víkendu) si bude dítě opět zvykat. Proto je nejlepší pravidelná docházka.
Nástup do MŠ je největší změnou v dosavadním životě dítěte, ale na novou situaci se musí adaptovat také rodiče. Zejména maminky odcházejí ze školky se strachem, jak to jejich dítě zvládne. Začátky nebývají snadné a ranní loučení občas bývá malou tragédií. Tyto chvíle nejsou snadné ani pro učitelku. Dítě pláče, drží se maminky a snaží se maximálně prodloužit dobu loučení. Loučení neprodlužujte, ubližujete tím dítěti i sobě. Rozlučte se s dítětem v šatně a mezi dveřmi ho předejte paní učitelce a odejděte. Některé děti jinak než pláčem na novou situaci reagovat neumí. Ten také může pomoci odbourat napětí.
Většina dětí si časem zvykne a ve školce jsou spokojené. Jestliže budete mít obavy nebo dotazy, promluvte si s paní učitelkou. Vzájemná komunikace je hned od začátku velmi důležitá. Těšíme se na vás.
Adaptační program je takové doporučení od nás, jak postupovat, aby si dítě na pobyt v mateřské škole zvyklo rychle a plynule, těšilo se na ni a aby při příchodu do školky a při odloučení od rodiče neplakalo. Víme, že i pro Vás je toto odloučení těžké, ale nebojte se, v kolektivu se dítě lépe adaptuje.
Prosíme podepište dětem všechny věci a ukládejte je do přihrádek v šatně.
Podporujte dítě v samostatnosti při oblékání a osobní hygieně, posílíte tak jeho osobnost.
Společně chceme, aby si děti ve školce hrály a tvořily bez omezení, či strachu z ušpinění, za váš přístup vám předem děkujeme.
Bačkory
- klasické s pevnou patou, bez zapínání a zavazování. Z bezpečnostních důvodů raději nedávejte dětem pantofle, crocsy.
Oblečení do třídy
Tričko s krátkým nebo dlouhým rukávem, mikinu, ponožky či punčochy, 2 x tepláky jedny do třídy a druhé na ven. Děvčata mohou mít do třídy zástěrky či sukně.
Určitě na tvoření v MŠ je vhodné mít zástěrku pracovní, to je vhodné pro chlapce i děvčata. Práce v polytechnické dílně, či práce s keramickou hlínou.
Určitě nepatří do třídy - tuhé, nepoddajné a těsné oblečení, ve kterém se děti nemohou pořádně hýbat, např. rifle a špatně se rozepínající kalhoty, s tím jsou problémy na WC a špatně se v nich cvičí.
Děti by měly nosit takové oblečení, aby byly schopny se samostatně obléknout a svléknout!
Oblečení pro pobyt venku
Vždy se přizpůsobujte počasí a ročnímu období.
Dejte dětem dvoje tepláky - jedny na ven a jedny do třídy.
V zimě bundu, čepici, šálu, rukavice - palčáky, pokud si dítě nedokáže obléci prstové rukavice, tak mu je nedávejte, oteplovačky či kombinézy.
Vhodná obuv - doporučujeme dávat dětem boty na suchý zip.
V létě kloboučky, kšiltovky, kraťasy, sluneční brýle atd., v nejlepším případě děti ve velmi slunečných dnech ráno před příchodem do MŠ namažte opalovacím krémem, nebo nastříkejte repelentem. Nikdy v MŠ nenechávejte tyto přípravky! Jiné dítě může být alergické..
Je zcela nevhodné i nebezpečné, aby děti do školky nosily cennosti - řetízky, náramky apod.
Z hygienických důvodů nemohou děti pobývat ve stejných teplácích venku i ve třídě.
Na vycházky nechodíme na "módní přehlídku", často chodíme k lesu, na hřiště, na zahradu, do přírody, takže se děti mohou umazat, upadnout apod.
S tím je potřeba počítat a než děti „hubovat“, je lépe dát jim přiměřené oblečení a obutí.
V deštivých dnech by každé dítě mělo mít pláštěnku a holínky, prosím nenoste deštníky.
Náhradní oblečení
Pro případ polití, umazání, šlápnutí do kaluže, pomočení apod. uložte do skříňky, šatního bloku v sáčku náhradní oblečení - kalhotky či slipy 2x, tričko 2x, punčochy, tepláky, ponožky - v případě potřeby opět doplňte, prosím, denně kontrolujte a všechno oblečení podepište jménem dítěte a počátečním písmenem příjmení.
Při oblékání - svlékání v šatně si najděte trochu času pro své děti.
Dejte jim možnost, ať Vám předvedou, jak už jsou „velké“, samostatné a jak to s oblečením umí! Mimo jiné, i ve školce se učíme samostatnosti v oblékání, obouvání, ukládání věcí a mnohdy děti ještě stihnou pomoci kamarádovi. Nezapomínejte, že Vaše děti už nejsou miminka a že třeba, ač nechcete, rychle rostou a zdokonalují se.
Pyžamo nebo noční košilku
Každý pátek se vezmou domů vyprat a v pondělí se nosí čisté, prosíme, aby měl každý díl poutko, aby mohla pyžámka na věšáku větrat a být oddělená v souladu s požadavky KHS.
Hřeben
Po odpočinku v postýlkách, před focením, či před návštěvou divadla apod., je potřeba se učesat, hřeben většinou kupuje MŠ hromadně pro každé dítě.
V případě účasti na předplaveckém výcviku
Nepromokavá koupací čepice, plavky. V teplém počasí dejte dětem do MŠ rovněž plavky, děti se na zahradě osvěžují vodou. Vždy připravte pokrývku hlavy.
Všechny tyto věci opět musí být podepsané